مهیار نازممهیار نازم، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 4 روز سن داره

شازده کوچولو و راز گل سرخ

بدون عنوان

1391/9/4 5:11
نویسنده : مامان سوده
612 بازدید
اشتراک گذاری

علت گریه نوزادم چیست ؟

گریه نوزاد اصلی ترین راه ارتباطی او، و تنها راه حل بیان نیازهایش است . در اصل او با گریه اش با ما صحبت میکند .که اگربتوانیم زبان او را بشناسیم درصد بالایی از مشکل حل شده است . ما می توانیم مواردی که او را آزار میدهد رااز بین برده و یا اصلاح کنیم .فقط کافیست اعتماد به نفسمان را از دست ندهیم و سعی کنیم اوضاع را تحت کنترل قرار دهیم که در این صورت اعتماد نوزاد را به خود جلب کرده و به مرور باعث کمتر شدن دفعات گریه او خواهیم بود.

درابتدا ممکن است نوزاد صبوری کمتری داشته باشد به همین دلیل بهتر است اولین گزینه در آغوش گرفتن او باشد این کار در حالیکه به او این اطمینان را می دهد که به او رسیدگی می شود به شما هم فرصت میدهد که به ذهن خود مراجعه کرده و راه حل هایتان را مطابق با شرایط اولویت بندی کنید مثلا  نوزاد من امروز به خوبی نتوانسته شیر بخورد پس ممکن است گرسنه باشد .

به مرور که زبان گریه او را می آموزید، فراموش نکنید که اوضاع در کنترل شما قرار دارد اجازه ندهید وقتی نوزاد پشت سر هم و با صدای بلند گریه می کند ، نگرانی اطرافیان و در نتیجه رفتار نسنجیده آنها اعتماد به نفس شما را پائین بیاورد و ازسطح عملکرد صحیح شما بکاهد.

می توانید به خودتان یاد آوری کنید که کودک من تنها مشکلش اینست که نمی تواند به زبان من صحبت کند و خواسته اش را بیان کند .

بهتر است بدانید که در ماه های اول زندگی باید بلافاصله با گریه نوزاد به سمت او رفته و جویای حالش شویم .اما زمانی که کم کم درک کلام شکل می گیرد یعنی او می تواند معنای اشارات و کلمات را درک کند در برخی مواقع غیر ضروری ،می توانیم به او بفهمانیم که با گریه کردن نمیتواند به همه اهدافش برسد .

در اینجا ١٤ مورد مهم که ممکن است نوزاد را به گریه وادارد بررسی می کنیم:

 

 

١-قولنج شیر خوار


یكی از دلایل گریه نوزادان كولیك یا قولنج دوران شیرخوارگی است. حدود 20 درصد شیرخواران به كولیك مبتلا می‌شوند و هنوز علت آن معلوم نیست شیرخوار خیلی سخت آرام می‌شود. هنگام گریه پای خود را به سمت شكم می‌برد. .
ماساژ دورانی شكم نوزاد بسیار تسكین‌دهنده است ویا می توانید نوزاد را روی شكم بخوابانید و آرام آرام پشت او را مالش دهید. پاهای او را در همین حالت به دست بگیرید و به آرامی هر چه تمام‌تر مانند ركاب زدن دوچرخه حركت دهید تا مشكل نفخ معده‌اش حل شود. .در مورد مصرف دارو حتما با دکتر خود مشورت کنید ممکن است قطره دایمتیکون برای ماه اول و بعد از آن شربت گریپ میکسچر مشکل قولنج شیر خوار را حل کند.

٢- گرسنگی


ياد بگيريد كه نشانه هاي گرسنه بودن كودكتان چیست؟ ( نق نق كردن، سر و صدا راه انداختن ،خوردن دست هاوملچ و ملوچ کردن و یا دنبال پستان مادر گشتن) پیشگیری از گریه نوزادان به دلیل گرسنگی ، نیاز به دانستن زمان گرسنگی آن‌ها دارد. مثلا یک نوزاد یکماهه تقریبا هر 5/1 ساعت شیر می خورد . بعد از مدتی، با دقت بیشتر حتی میتوانید تفاوت صدای گریه نوزاد را در شرایط مختلف تشخیص دهید .مثلا ممکن است وقتی برای شیر خوردن گریه میکند ، آواهای خاصی را در گریه اش بیابید که در زمان های دیگر این آواها در گریه نیست

٣- پوشک کثیف

بعضی ا ز بچه‌ها به محض این‌كه پوشك خود را كثیف می‌كنند عکس العمل نشان می دهند. بعضی دیگر اما پر تحمل هستند و صدای‌شان هم درنمی‌آید. اگر نوزاد شما جزء دسته دوم است بهتر است خودتان زود به زود پوشك او را نگاهی بیندازید تا پوست پاهایش آسیبی نبیند.


٤-خواب آلودگی

گاهی نوزادمان نمی تواند خودش به تنهایی بخوابد و به دلیل خستگی زیاد ، نق نق کند و یا گریه سر دهد. مالیدن چشمها ،کشیدن مداوم دست ها روی صورت ،کمی قرمز شدن دور چشم ها ،می تواند نشانه های خواب آلودگی باشد .

شیر خوار را بغل بگیرید و به آرامی او را بخوابانید ممکن است عادت خاصی برای خوابیدن داشته باشد که بهتر است به آن توجه کنید

٥- نوزاد آغوش شما را می‌خواهد


نوزادان برای رسیدن به حس امنیت ، به نوازش و آغوش شما احتیاج دارند. صدای تپش قلب پدر و مادر و حتی بوی تن آنها ، به نوزاد کمک می کند که احساس آرامش و امنیت کند. این نكته مهم را هرگز از یاد نبرید كه آنها دوست دارند صورت پدر و مادرشان را از نزدیك ببینند و صدایشان را بشنوند


٦-كمك كنید آروغ بزند!


آروغ زدن یك ضرورت نیست اما اگر نوزاد بعد از شیر خوردن گریه می‌كند، شاید به كمك‌تان نیاز دارد تا هوای معده‌اش را خالی كند. بچه‌ها معمولا وقتی از سینه مادر یا بطری شیر می‌خورند مقداری هوا را هم همراه شیر قورت می‌دهند و همین سبب می‌شود بعدا به آروغ زدن احتیاج پیدا كنند

٧- گرما و سرما


دمای بدن او را با توجه به سرما و گرمای خودتان و میزان لباسی كه می‌پوشید، تنظیم كنید. بچه‌ها به طور معمول به خاطر گرما كمتر شكایت می‌كنند اما بابت سرما حسابی شاكی می‌شوند و گریه راه می‌اندازند.


٨-یك مشکل کوچک ولی بسیار آزار دهنده

ممكن است یك تكه از نخ لباسش به بدن او چسبیده باشد. ممكن است مارك لباسش اذیتش كند و یا حشره کوچکی در لباسش باشدو... یك دلیل كوچك كه شاید به راحتی متوجه آن نباشید. تلاش كنید علت را پیدا كنید چون در غیر این صورت ساعت‌ها با چشمان اشك‌آلود او مواجه می‌شوید

٩- دندان‌ها

یادتان باشد كه هر یك دندانی كه قرار است از میان لثه‌های حساس نوزاد شما بیرون بیاید كلی درد برای او به همراه دارد. به طور كلی اگر گریه‌های نوزاد شما قطع هم نمی‌شود و دلیلش را پیدا نمی‌كنید با انگشتان خود به آرامی لثه او را لمس كنید. اگر به قسمت سختی رسیدید بدانید كه مشكل از تولد دندان‌هاست. معمولا اولین دندان نوزاد در فاصله زمانی 4 تا 7 ماه متولد می‌شود. البته ممکن است که زودتر این اتفاق بیافتد .

١٠- تغییر محیط و شرایط


شیر خواران گاهی بابت سرو صدای زیاد دور و اطرافشان كلافه می‌شوند.گاهی برای این‌ کلافه می شوند كه زیاد در بغل هستند و از اطرافیان بوسه ها و محبت های بی نهایت دریافت می کنند و دچار تحریک بیش از حد می شوند .در چنین مواقعی بهتر است مادر یا پدر، نوزاد را به گوشه خلوتی ببرند و او را در آرامش برای دقایقی در آغوش بگیرند و به آرامی تكانش دهند.


١١- احساس آرامش ندارد


اگر همه نیازهای اولیه نوزاد را بررسی كرده‌اید و بابت همه چیز مطمئن شده‌اید اما او همچنان گریه می‌كند، ممكن است مشكلی داشته باشد كه این چنین آرامشش را از دست داده. دمای بدنش را كنترل كنید چون شاید تب كرده و این تب می‌تواند نشانه یك بیماری باشد. شاید یك سرماخوردگی ساده است كه او را كلافه كرده است. شاید هم نیاز داشته باشد او را مانند قنداق بپوشانید و در آغوش بگیرید و یا براي كودكتان موزيك ملايم بگذاريد و يا برايش لالايي بخوانيد می توانید از اتاقی دیگر با صدای بلند برایش آواز بخوانید ویا با او صحبت کنید

١٢-نیاز دارد یک عادت او را ، در آرام کردنش انجام دهیم


گاهی تنها تكان تكان دادن كودك و راه رفتن مي تواند او را آرام كند. بعضي اوقات هم مي توانيد او را در گهواره بگذاريد و تكان دهيد. گردش با اتومبيل هم مي تواند در اين مواقع كمك كننده باشد.

١٣-مكيدن


مكيدن به آرام شدن ضربان قلب كودك و کمتر دست و پا زدن او كمك مي كند. در اين مواقع پستانك بسيار كمك كننده است.

١٤-تنش و مشا جره

این موضوع باعث نگرانی و بی‌قراری آنها می‌شود. بهتر است مشاجرات خانوادگی در حضور شیر خوار انجام نشود

اگر تمام این موارد را بررسی کردید و گریه نوزاد قطع نشد حتما به سراغ پزشک او بروید.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان طاها
6 آذر 91 12:52
...........#.#.#.#......#.................#... ........#...........#.....#.................#... ......#.............#.....#.................#... .....#..............#.....#.................#... ....#...............#.....#.................#... ....#...............#.....#.................#... .....#..............#.....#.................#... .......#............#.....#.................#... .........#.#.#.#.#.....#.................#... .....................#.....#.................#... .....................#.....#.................#... .....................#.....#.................#... .....................#.....#.................#... .....................#.....#.................#... .....................#.......#..............#.... .....................#.........#..........#...... .....................#............#.#.#......... .................................................... هــــســـــتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم. بااحترام دعوتید....منتظرحضورگرمتون هستم در ضمن امیدوارم با تبادل لینک موافق باشی